Verslag dag 1

Woensdag 26 december is de eerste dag van het toernooi. Vandaag hoeven alleen de A- en B-categorie te spelen (samen 13 spelers), dus ik kan voorzichtig wennen. Morgen (donderdag) komen er 28 bij, dan moet ik pas echt aan het werk! Toch is de hulp van de clubgenoten (Roger Hünen, Bert Bomhoff, Rick Wagemakers, Bob Merx, John Heuts) ook vandaag welkom. Komende dagen worden ook anderen ingeschakeld om me te helpen. Kan ik lekker uitrusten, terwijl zij werken :-)

Vandaag eens kijken wie er eigenlijk allemaal meespelen. De spelers van mijn vorige jeugdtoernooi zijn ondertussen de 30 al gepasseerd...

A-categorie

De eerste ronde brengt meteen twee kanshebbers tegenover elkaar. Egbert Clevers (regerend kampioen van de B) neemt het met wit op tegen Jozef Simenon (hoogste ratinghouder en ook al vaker kampioen). Net als later op de dag speelt Jozef de langste partij van allemaal. Egbert staat wat beter in het lopereindspel, maar dat kleine verschil is niet genoeg om te winnen.

Meer vuurwerk is er op een ander bord: Prahlada Belle - Mart Nabuurs. In een analyse met Prahlada wordt de 12e zet van Mart (12... Lxc3) afgekeurd. Met vertelt me, dat deze zet thuishoort in een net iets andere variant van het Scandinavisch. Nu krijgt wit gratis een extra loper in de aanval. Dat merkt Mart en de A-kampioen van vorig jaar komt al gauw in een verloren stelling terecht, die door Prahlada netjes wordt afgemaakt.

De tweede ronde is voor Prahlada en Mart precies omgedraaid: Prahlada blundert na zeven zetten een stuk weg, terwijl Mart wint van Egbert. Ik speelde heel vlug net nog de familiepartij Van Vliembergen - Van Vliemberge na. Afruilvariant van het Frans. Hmmmmm, klinkt niet alsof wit voor een vol punt gaat. Uiteindelijk wordt het wel remise, maar na een veel minder saai potje dan ik had gedacht na die eerste zetten.

Lachende derde na deze eerste dag is Sander Bachaus. 's Ochtends legt Simon Karsten het loodje, 's middags is hij degene met het gelukje tegen Prahlada. Daarmee heeft hij als enige nog 100%. Ben benieuwd hoe lang hij dit volhoudt. Zet 'm op!

B-categorie

Met een groep van vier spelers is de B dit jaar erg klein (maar fijn?). De spelers zelf hadden een lichte voorkeur hadden om los van de A te spelen en spelen daardoor een hele competitie. Kijkend naar vorig jaar (Thijmen Smith won de C-categorie, Guido Faassen werd derde in de B-categorie) zou je zeggen, dat het tussen Thijmen en Guido gaat. Door Guido in de tweede ronde te verslaan (een vorkje kostte Guido een paard) en ongedeeld aan kop te gaan, laat Lars zien "dat resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst bieden".

Een nieuw gezicht in de groep heeft de bekendste achternaam van allemaal: Petrosyan (voor de jongeren onder ons: lang geleden was Petrosyan wereldkampioen schaken!). Hij speelt nog geen jaar en heeft het daardoor zwaar. Goed je best doen en vooral plezier houden in het spelletje, Hrachya!

Ruud Lemmers